Ingen aprilspøk!

april 2, 2011 at 12:02 pm Legg igjen en kommentar

Budstikka: Hunde-GPS var aprilspøk

Jo da, elevene hadde sin store moro med å lure lærerne i går. Det fortalte Oddbjørg meg da ho kom hjem etter endt skoledag. Og i avisene fortelles det om alle mulige forsøk på aprilsnarr, som i Budstikka, hvor dette bildet er hentet fra.

Aprilspøken er gammel. Hvor gammel vet jeg ikke. Men Wikipedia opplyser at ”den nordiske formen for aprilsnarr stammer fra Frankrike, hvor de «ga noen aprilfisken», donner le poisson d’avril på fransk. Det gjorde de ved å feste en papirfisk i all hemmelighet på ryggen til den som ble narret, og denne skikken skriver seg tilbake til sent på 1500-tallet.”
Wikipedia skriver også at ”Første april, April fool’s day eller all fool’s day på engelsk, er, selv om det ikke er en helligdag, en merkbar dag i mange land. Dagen er markert med spøker utført på venner og kjente, eller ved å sende folk på lureærend, der målet er å gjøre den godtroende forlegen.”

Jo, vi kan ha mye gøy denne dagen, så lenge lureriet er av det gode slaget.

Dette med aprilspøken fikk meg til å tenke på Guds Ord og på Jesus. I Luk.24 står det at Jesus lot som han ville gå videre (v.28). Men det var ikke noe lureri, heller ikke noe skuespill. Han ville bare prøve disiplene for å få fram hva de ville gjøre – la ham gå eller be ham med seg inn. De ba ham med seg inn. Slik kan Herren noen ganger prøve alle sine troende for å se hva de vil gjøre.

Jeg bruker å tenke slik at alt i livet møter oss forkledd, som en fristelse ifra Satan, men som en prøvelse ifra Gud. Hva vil vi gjøre? Vil vi følge den første eller den siste?

Også aprilspøken møter oss som et ”veikryss”. Vil vi tro på lureforsøket og la det få konsekvenser for handling eller vil vi stille oss vantroende til det fordi det er 1.april og vi da er ekstra på vakt?

En ting er i alle fall sikkert: Gud narrer oss ikke når han sier at Jesu død var en soningsdød for våre synder og at vi ved å tro på ham blir frelst. Det er ikke narreri når Jesus sier til røveren som hang ved siden hans: I dag skal du være med meg i paradis. Og det er ikke narreri når Jesus sier om synderen i tempelet som bad Vær meg synder nådig! at han gikk rettferdiggjort hjem til sitt hus.
Det er heller ikke lureri når Jesus taler om helvetet som et virkelig sted, hvor de kommer som ikke har vendt seg om til Gud. Kommet tilbake fra sitt bortvendte liv, som den fortapte sønn. Gud roper jo: Kom tilbake du frafalne! Jer. 3:12 og 31:22

Gud lurer ingen, verken for spøk eller alvor. Han vil oss bare det som er godt. Jesu forsoningsoffer som han brakte Gud for å frelse oss fra våre synder, er Guds kjærlighetsbevis på at han har fredstanker med oss, ikke tanker til ulykke. Nei, han vil gi oss fremtid og håp! (Jer.29:11) Det er ingen aprilspøk!

Reklamer

Entry filed under: Den sanne!. Tags: .

Egenrettferdige Sidsel Wold og vi andre. Tanker etter en basar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kategorier


%d bloggere like this: