Litt om meg og bloggen

Kjetil 1Kjære leser!

Velkommen til bloggen min! Jeg vil si litt om meg selv og hva slags tanker jeg har med bloggen. Jeg er forkynner, predikant eller emissær om du vil – lærer av utdannelse og liker å undervise ut fra Bibelen. Jeg har som forkynner vært ansatt i følgende organisasjoner: NKSS – 4 år, Santalmisjonen – 14 år og NLM – 10 år. Fra 2010 har jeg også reist litt for Den Indre Sjømannsmisjon. Siden 2000 ingen fast ansettelse. Er derfor freelance-forkynner og kan ta forkynneroppdrag på fri basis. Spiller gitar og synger på møtene. Vokste opp i Narvik, malmbyen i Nordland fylke. Oddbjørg, som jeg ble og fortsatt er gift med er fra Hægebostad i Agder. Vi har to voksne barn, bosatt i Ål i Hallingdal og i Lyngdal, der også vi har bodd siden 1985.

Så litt om tanken bak bloggen.
Jeg sa jeg liker å undervise ut fra Bibelen. Det er den viktigste boken i verden, for det er den eneste boken som kan vise oss hvordan vi skal bli frelst fra den kommende dom, få samfunn med den levende Gud, og kraft og veiledning til å leve etter Guds gode vilje.  

Bibelen presenterer seg selv som den levende Guds ord til oss mennesker. Dvs. at Gud gjennom sine profeter og apostler, eller om du vil – forfatterne av Bibelens bøker – har gitt seg selv og sin vilje til kjenne for at hver den som tar imot Bibelens budskap og søker sannheten skal finne Gud og få evig liv hos Ham.

Jeg skriver på bloggen min artikler om forskjellige emner. Ikke for lange. Det kan være utleggelse av bibeltekster eller dagsaktuelle temaer, herunder avisinnlegg.

På siden: Utgivelser skriver jeg om boka jeg gav ut i 2006, og CD-en som kom i 2008 og som du kan lytte på utdrag fra. Anmeldelser av disse finner du på siden Bokanmeldelser.

I Bibelen dømmer Gud oss mennesker som syndere mot hans bud. Når Jødene eller andre folk syndet grovt mot hverandre og mot Gud, sendte han sine profeter til dem med domsbudskap, for at de skulle vende om og gjøre det gode. Profeten Esekiel ble gjort ansvarlig for folkets synd dersom han ikke advarte dem (se Esek.3:18).

Fordi vi kristne er pålagt å advare slik som profetene den gang, er det ikke til å unngå at jeg i bloggen kommer til å påpeke ting som vi som enkeltmennesker eller samfunn trenger å vende om ifra. Men du skal vite at når jeg gjør det, setter jeg meg ikke på min høye hest. Jeg er på ingen måte fullkommen. Og Guds Ord dømmer meg like mye for det som er imot hans vilje i mitt liv, som det dømmer andre. Vi trenger derfor daglig å omvende oss til Gud og søke nåde og tilgivelse for Jesu skyld. Kommer vi fram for ham med et oppriktig hjerte med det som måtte ligge på vår samvittighet, kan vi ut fra Guds løfte i hans Ord vite at alt er renset i Jesu Kristi blod. Å ta imot lyset og leve i lyset, er å leve i tilgivelsen og frelsen, og Johannes vitner i 1Joh 1,7 : … dersom vi vandrer i lyset, likesom han er i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesu, hans Sønns blod renser oss fra all synd.

Når vi forakter Guds Ord og ikke vil gjøre Guds vilje, er det likevel langt mer alvorlig enn når vi ønsker å leve etter hans vilje, men ikke får det til. I det første tilfellet forkynner Gud oss dom og straff som han har lovet alle dem som ikke vender om. I det andre tilfellet forkynner evangeliet Jesus som har sonet og betalt for alle våre synder. Både det ene og det andre kommer derfor til å prege denne bloggens innhold.

Det som ligger meg på hjertet å få sagt vil ofte ha dagligdagse opplevelser som utgangspunkt. Andre ganger vil det bli direkte bibelutleggelser, gjerne ting som jeg opplever viktig å bringe til torgs.

Skulle du ha spørsmål eller reaksjoner, tilføyelser eller kommentarer du ønsker å stille i forbindelse med det jeg skriver eller i forbinnelse med Bibelen, så er du velkommen til det. Så vil jeg prøve å svare etter beste evne. Det er ikke alt Gud har åpenbart for oss og det er ikke alt jeg har lys over. Men Han har åpenbart nok til at vi kan finne veien til Ham: Det skjulte hører Herren vår Gud til, men det åpenbarte er for oss og for våre barn til evig tid, for at vi skal holde alle ordene i denne lov (5M 29:29).

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggere like this: